Protože jedním z hlavních parametrů zajímajících cyklisty bývá hmotnost kola či komponent, začnu právě tím. Nába NuVinci je slušný otesánek, a to nejen na pohled. Udávaná hmotnost je 2,4 kg. To je dokonce znatelně více, než legendární (a pekelně drahý) 14ti kvalt Rohloff (1,8 kg). Pokud necháte udělat klasický 36ti drátový výplet a k tomu ještě použijete jeden z nejrobustnějších ráfků na trhu (RMX Jumbo 26″), je váha obutého zadního kola s NuVinci vskutku impozatní. Co vám budu povídat – to kolo je opravdu TĚŽKÉ NA PRDEL! 😮 . A podotýkám, že jsem na to zvyklý, protože běžně vozím vzadu náklad několik kg. Má to vliv na jízdní vlastnosti, na chování, na dynamiku, vzhledem k rozměrům náby přidaná hmotnost i zasahuje do rotujících hmot. Nicméně – zvyknout se dá na všechno, takže bych se toho nebál. Zlí jazykové tvrdí, že NuVinci systém řazení je absolutně nevhodný pro sportovní pojetí jízdy, natož nějaké závody. Já tvrdím, že s nasazením se dá jezdit na všem. A nakonec – pytel cementu to není – ten přírůstek stěží odpovídá tomu povánočnímu na straně jezdce 😉 Já bych to nazval malou obětí bohatě vyváženou možností využívat skutečný technologický skvost, kterým NuVinci určitě je!
Od „naprosto nepodstatného hmotnostního handicapu“ pojďme k jádru pudla, totiž samotné funkci plynulého řazení. Vycházím z toho, že zájemce o NuVinci už předem strávil standardní marketing výrobce. Ohání se tam zejména úžasnými možnostmi plynulé změny převodu, volbou jakéhokoliv převodového poměru, možností řadit pod zátěží. Naopak zarytě mlčí o konkrétním čísle vyjadřujícím účinnost přenosu energie, a to i na oficiálním NuVinci diskuzním fóru. Jak to vidím já po několika stovkách km? Zážitek z plynulého řazení je určitě bezprecedentní, o tom žádná. V rámci rozsahu 360% lze prakticky zvolit jakýkoliv převod. V praxi představuje mikropohyb otočného ovladače řazení změnu kadence o několik málo otáček, určitě lze dosáhnout jemnější změny, než odpovídá odřazení o jeden zub na kazetě. A je to bez rázů, změna je plynulá.
A změna převodu pod zátěží? Tady už to má nějaké háčky. Ovladačem totiž pod plnou silovou zátěží (jaké je schopen 80 kg průměrně zdatný jezdec) v žádném případě neotočíte. V praxi to platí při rozjezdu a pokusu odřazovat ve směru H, tedy do rychla. Ono se to nakonec podaří, ale jen velmi neochotně – díky přirozenému kolísání záběru mezi úvratěmi. V žádném případě se to neslučuje s mým očekáváním, že budu plynule otáčet rukojetí, udržovat konstantní otáčky a kolo bude zrychlovat. Rozjezdy se musí odehrávat pěkně postaru – tzn. po několika převodových krocích, každý kvalt vytočit a další. Nespornou výhodou je tu samozřejmě možnost zvolit si počet stupňů, resp. strmost řazení dle podmínek či kondice. Trochu jiná situace nastává ve směru L, resp. při potřebě ulevit si do pomala v souvislém stoupání. Za takových podmínek totiž působí na pedály trochu jiné síly, než při brutální akceleraci. Tedy v případě, že do toho kopce nervete a tak nějak poctivě točíte, tj. aspoň 60 – 70 ot./min. Pak se nechá podřazovat celkem snadno. Vůbec mám pocit, že marketingové kecy o řazení „under full pedal force“ vycházejí z předpokladu, že vždy půjde o směr L u schváceného cykloturisty hledajícího úlevu. Asi nepočítají s pošukem, co dělá přes 100 Nm na pedálu s cílem akcelerovat na roveň motorizovaným dravcům v městské džungli 😮 No nic, šedá je teorie, zelený strom života…
Účinnost přenosu energie mechanismu NuVinci. Dle výrobce to nelze jednoduše vyjádřit jedním (byť i zprůměrovaným) číslem, neboť by to bylo „zavádějící“. Takže mlží a mlží… Někteří šťourové to nevydrželi a kdesi našli údajně relevatní údaje (ne přímo o Nuvinci, ale pricipielně podobném systému), které hovoří o účinnosti snad někde okolo 80% (!) A to by bylo celkem málo, jestliže se u udržovaného řetězové klasiky pohybujeme i nad 95%. Výrobce ta čísla tvrdošíjně nekomentuje a stále omílá, že výhody plynulého řazení ve výsledku dělají NuVinci „efektivnějším“. A moje dosavadní zkušenost? Ono se to opravdu těžko hodnotí. Srovnávám s podobným kolem vybaveným nábou DualDrive, u které si vlastně také nejsem jist hodnotou účinností. a všechno je ovlivněno mnoha dalšími faktory, stačí se špatně vyspat, nejede to.. a budete to svádět na NuVinci? Nevím.., ale pokud bych se pokusil aspoň trochu zobecnit dosavadní zkušenosti, asi bych konstatoval, že ztráty v NuVinci budou o něco větší. Ovšem v době, kdy mám na tom najeto nějakých 700 – 800 km, do toho zřejmě vstupuje i aspekt záběhu. Během prvních km se totiž nába chovala zcela jinak, než teď, záběr byl pocitově velmi „do měkka“, na úplném začátku bych dokonce tvrdil, že to při větší síle o hezký kus proklouzlo, než to zabralo. Docela dobře to lze demonstrovat na pokusu postavit kolo na zadní, což běžně lze na převodových poměrech okolo 1:1 (odpovídá krajní poloze L). Zkraje to totiž vůbec nešlo, pedály se při tom potřebném ostřejším záběru vždy „propadly do bláta“. Kromě toho při jízdě ve stoje, či chcete-li ostrém silovém nástupu bylo zkraje jasně cítit, jak se síla kdesi ztrácí. Už po první stovce se to výrazně normalizovalo a stále ještě pozoruji, že si to trochu sedá a záběr „tvrdne“. A tohle všechno zcela jistě souvisí i s efektivitou. Ta se podle mě během záběhu postupně zlepšuje.