Ve skutečnosti tohle přirovnání v jedné věci pokulhává – totiž NuVinci nesmrdí. Jinak to ale sedí: je to měkké a někdy i teplé. Trochu tady shrnuji už dříve naznačované vlastnosti. Řeklo by se: s NuVinci máte neomezený výběr převodů (v daném rozsahu) – skvělé úžasné, fenomenální. Ale tím to nekončí! Každý z onoho nekonečného počtu možných převodových poměrů v sobě skrývá další netušenou „variabilitu“. Díky měření otáček je zřejmé, že aniž je hnuto s ovladačem řazení, „tentýž“ převod dává při stále stejné rychlosti jízdy různé otáčky, a to v závislosti na zatížení, resp. přenášeném výkonu. A to v celém rozsahu. Typicky například: rychlost 34 km/h, po větru, z kopce, minimální výkon na pedálech – 75 otáček. Tatáž rychlost, rovina, střední zatížení (přenášený výkon možná okolo 150 W) – 85-87 otáček (při vyšším zatížení ještě o pár otáček více). Podobně pak i v nízkých rychlostech na lehké převody (ač tam je měření vzhledem k přesnosti cyklocomputeru problematické).
Vzhledem k tomu, že z žádných z mnoha videí či nákresů nevyplývá užití nějaké pružiny, která by snad „ustupovala“ vyšší zátěži a měnila tak převod, je otázkou, co se uvnitř děje. Jde přece jen o nějaké pružení některé z komponent? Nebo dojde k posunu mechanismu v důsledku zátěží vytlačené kapaliny z určitých jeho částí (která se tam po uvolnění zase dostane zpět)? Asi zbytečné (a trapně laické) spekulace. Od výrobce se to určitě nedozvíme. Jedna věc je ale čím dál tím jistější: čím vyšší přenášený výkon, tím vyšší vlastní spotřeba (nižší účinnost). Ani nechci domýšlet, kolik v té věci „utopím wattů“ při tom, čemu se v cyklistice říká spurt, případně nástupy. Ještě před nákupem jsem se setkal s názorem jednoho z mála, či snad dokonce jediného majitele tohoto skvostu, který jej po 2000 km zavrhl, neboť na jeho vkus „moc žral“, pročež mu to „nejelo“. Měl pravdu – pro skutečné sportovce tohle není. Těm je líto každého wattu, který jejich pečlivě trénovaný oragnismus vyprodukuje…