Čtvrtý kus na scéně

Vibrace šířící se při jízdě celým kolem a nahodilé rachtání mě za pár set kilometrů přestalo bavit a tak jsem nechal zaplést další kus (výrobce je na základě mých reportů stále ochotně posílá).

Z mého přístupu nejspíš už zcela zmizel onen emocionální rozměr, kdy jsem si u předchozích kusů stále namlouval, že „mám jen smůlu“, konečně snad narazím na bezvadný kus a najezdím následující radostné desetitisíce kilometrů bez přeplétání zadního kola. Nejspíš mohu zcela pragmaticky konstatovat, že:

  1. Úniky kapaliny skrz ložiska i spoje na těle náboje jsou vlastností NuVinci N360. Zároveň se zdá, že s tím výrobce počítá mnohonásobnou rezervou při plnění, že zřejmě v praxi není reálný únik veškeré kapaliny a zadření součástí nasucho.
  2. Zvýšení odporu při otáčení v důsledku předchozí vyšší zátěže souvisí se zahřátím mechanismu, které je poznatelné na dotek (povrch náboje je teplý, ne horký).
  3. S přibývajícími najetými kilometry se postupně zvyšuje valivá hlučnost v lehčích převodech, přičemž je to „cítit“ i v pedálech.
  4. Ke konci životnosti lze cítit vibrace přenášené při jízdě (v záběru i na volnoběh) do rámu kola. Při roztočení zadního kola na volnoběh se také ozývá stále silnější valivý hluk
  5. K vibracím a valivému hluku se jednoho dne přidává i nahodilé zarachocení během jízdy či roztočení zadního kola na volnoběh. Tento stav považuji za konec životnosti, přestože funkčnost a rozsah řazení a souvislý přenos kroutícího momentu byly zachovány. U zatím dvou takto se chovajících kusů jsem se nepokoušel za každou cenu jezdit do té doby, než se kolo s nábojem stane nepojízdným. Úplně stačí ztráta radosti z jízdy, vč. evidentního zvýšení ztrát energie v náboji (ztráty jsou u tohoto typu převodovky už tak dost vysoké).
  6. K úniku kapaliny dochází průběžně v podobném rozsahu (míra a rychlost zaolejování náboje, drátů, či ráfku) až do konce uvedené životnosti. Pravděpodobně tedy ani již rachotící náboj není uvnitř zdaleka prázdný/suchý a k popsaným jevům dochází z důvodu opotřebení, nikoliv zadření  v důsledku nepřítomnosti kapaliny.
  7. Volnoběžka občas zazlobí (přeskočí), ale dosud nikdy, u žádného z používaných kusů, zcela neselhala (tudíž nezpůsobila nepojízdnost kola). Domnívám se, že to možná způsobuje průnik trakční kapaliny přes ložisko do prostoru volnoběžky, kde časem „vyplaví“, či „nahradí“ vazelínu, kterou má být volnoběžka správně mazána.
  8. Ovladač řazení na řídítkách („grip shift“) a rozhraní nasazené na hubu vydrží mnohem déle, než sám náboj. Grip je po 47.000 km samozřejmě oleštěný a rozhraní má vůle, nicméně má to vliv maximálně tak na přesnost řazení. Přitom je to všechno z plastu a tudíž jsem čekal, že to odejde jako první. Samozřejmě občas měním řadicí lanka (zhruba každých 10.000 km), ale to je asi normální u každého řazení na kole.
Příspěvek byl publikován v rubrice nuvinci n360 a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.